Hírek, újdonságok
Betűméret-növelés →

A Víz Világnapja margójára

A víz világnapja margójára

A víz nélkülözhetetlen az élethez! Csak maximum 3 napig maradunk életben víz nélkül!

Az emberi szervezet 60-70%-a víz. De ez a mennyiség csökken a nap folyamán. Naponta kb. 2 és fél liter vizet veszítünk különböző csatornákon keresztül: a vizelettel (kb.1,5 litert), a légzéssel és bőrünkön keresztül (kb. 400-400 ml-t), valamint a széklettel (kb. 200 ml-t).

Folyadékszükségletünk

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság ajánlása alapján közepes hőmérsékletnél és mérsékelt fizikai aktivitásnál a felnőtt nőknek 2 liter, a férfiaknak 2,5 liter vízre van szükségük, míg a 4-13 éves gyermekeknek 1,6-2,1 liternyi mennyiségre életkoruktól függően.

Fizikai megerőltetés (edzés, fizikai munka) esetén, hőségben, terhesség és szoptatás idején vagy betegség (pl. lázas állapot, hányás, hasmenés) ideje alatt akár 2-3-szorosára is növekedhet a folyadékszükségletünk, minél nagyobb testtömeggel rendelkezünk, annál több folyadékra van szükségünk, így ezekben a helyzetekben, állapotokban fokozottabban kell ügyelnünk a vízpótlásra.

Mi számít folyadéknak?

A folyadékegyensúlyt a belső anyagcsere folyamatok során keletkezett oxidációs vízből (kb. 400 ml), élelmiszerekből/ételekből (kb. 0,5 liter) és folyadékok útján (kb. 1,5 liter) tudjuk fenntartani.

A nagy víztartalmú élelmiszerek (zöldségek, gyümölcsök, tej és tejtermékek, levesek, főzelékek) fogyasztása 20-30%-ban járul hozzá hidratáltságunkhoz. A zöldségeknek átlagosan 85-90%-a víz így egy tálka friss zöldségsalátával már 1 pohár vizet elfogyaszthatunk.

A túl sok cukros üdítő már gyerekkorban elhízást okozhat. A túlsúly pedig különböző betegségek kialakulásához is vezethet (fogszuvasodás, cukorbetegség, keringési- és daganatos betegségek). Ezért folyadékbevitelünk fő forrása a víz legyen, mert kalória mentes és mert ez a legjobb szomjoltó!

A vizet ízesíthetjük például citrommal, mentával, uborkával, gyömbérrel; ihatunk cukormentes teát, így cukor hozzáadása nélkül fogyaszthatunk ízesebb és változatosabb folyadékot.

Készítette:

Karácsonyné Szilágyi Rita        
dietetikus

Legközelebbi esemény
Gerinctorna Törzsizomzat célzott erősítése és aktív nyújtása
2019 okt. 28.
Eseménynaptár
<2019 október>
hkszcspszv
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Írjon nekünk!
Küldés
2018 | ÚJPESTIEK EGÉSZSÉGÉÉRT - Egészségfejlesztési Iroda